23 اردیبهشت 1399

آرتروز جا به جا شونده چیست؟

دسته بندی: بیماری های مفاصل و استخوان نویسنده: ایران درمان بازدید: 1399
آرتروز جا به جا شونده چیست؟

آرتروز جا به جا شونده (مهاجرتی) یا مایگرتری آرتریت (Migratory Arthritis) زمانی اتفاق می افتد که درد از یک مفصل به مفصل دیگری گسترش پیدا کند. در این نوع آرتروز، مفصل اول ممکن است پیش از شروع درد در مفصل دیگر، رو به بهبودی برود. اگر چه آرتروز مهاجرتی میتواند در افرادی که انواع دیگر آرتروز را دارند، اتفاق بیفتد اما همچنین ممکن است از یک بیماری جدی دیگر ناشی شده باشد.

 

انواع آرتروز چیست؟

آرتروز یک واژه کلی است که التهاب مفصل (تورم) را توصیف میکند. درد زمانی اتفاق می افتد که فضای بین استخوانها متورم میشود. این اتفاق طی سالیان ممکن است روی بدهد یا این که ناگهانی باشد. آرتروز جا به جا شونده در موارد زیر بیشترین شیوه را دارد:

  • آرتروز استخوانی (استئوآرتریت)
  • آرتروز روماتیسمی (اختلال خود ایمنی که در آن بدن به بافتهای سالم خود حمله میکند)
  • نقرس (نوعی که به واسطه تجمع کریستال بین مفاصل ایجاد میشود)
  • لوپوس

 

آرتروز چگونه گسترش می یابد؟  

التهاب مزمن اغلب یک فاکتور تعیین کننده در نحوه گسترش آرتروز است. در آرتروز روماتیسمی، تخریب بافت مفصل میتواند خطر آرتروز جا به جا شونده را افزایش دهد. تورم مزمن همراه با لوپوس میتواند در هر زمان باعث جا به جایی درد شود. بیمارانی که نقرس دارند، اغلب درد ناشی از تبلور (کریستاله شدن) بین مفاصل در پنجه پا را ابتدا تجربه میکنند سپس درد به مفاصل دیگر مهاجرت میکند.

نمیتوانید پیش بینی کنید چه زمانی آرتروز گسترش پیدا میکند بنابراین شروع هر چه زودتر درمان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

آرتروزی که به واسطه بیماری ها ایجاد میشود

ابتلا به آرتروز قطعا احتمال جا به جا شدن درد مفاصل را افزایش میدهد اما این به این معنی نیست که تنها عامل آرتروز جا به جا شونده، آرتروز می باشد. تب روماتیسمی یک بیماری التهابی است که یکی از عوامل متداول آرتروز جا به جا شونده می باشد. این تب از گلو درد نشات میگیرد و میتواند موجب تورم و درد مفصل و عوارض دیگر شود.

 

چگونه آرتروز جا به جا شونده شناسایی می شود؟

درد اغلب اولین علامتی است که باعث میشود متوجه شوید مشکلی در بدنتان پیش آمده است. درد در مفصل خاصی ممکن است باعث شود به آرتروز یا بیماری دیگری شک کنید. وقتی درد متوقف میشود و به مفصل بعدی در جای دیگری از بدن مهاجرت میکند، ممکن است به وضعیت آرتروز جا به جا شونده مبتلا شده باشید. آرتروز جا به جا شونده میتواند موجب موارد زیر شود:

  • قرمزی ناشی از تورم مشهود مفاصل
  • تحریکات پوستی و جوش
  • تب
  • تغییرات وزن

 

درمان درد پیش از جا به جا شدن آن

توقف درد اغلب تنها اولویت بیماران آرتروز است اما درمان التهابی که موجب درد شما شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ممکن است در درمان التهاب و همچنین درد موثر باشد. ناپروکسن نیز داروی تجویزی رایجی است که برای درمان تورم استفاده میشود. برای تسکین فوری درد ممکن است پزشک کرمهای موضعی تجویز کند.

درمان زود هنگام درد و التهاب مفصل میتواند احتمال جا به جا شدن آن را کاهش دهد.

 

اهمیت سبک زندگی

داروها نقش کلیدی در درمان آرتروز جا به جا شونده دارند اما سبک زندگی شما نیز میتواند تعیین کننده دورنمای بیماری شما باشد. رژیم غذایی سالم میتواند به کاهش وزن شما کمک کرده و فشار در مفاصلی که تحت تاثیر قرار گرفته اند را کاهش دهد. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی های سالمون و تن به وفور یافت میشوند، میتوانند التهاب را کاهش دهند (تخم کتان نیز از منابع غنی امگا 3 به حساب می آید).

ممکن است ترجیح ندهید با این شرایط ورزش کنید اما ورزش منظم میتواند در بلند مدت فواید زیادی برای مفاصلتان داشته باشد. پیاده روی یا شنا میتواند بیشترین فواید را برایتان داشته باشد بدون این که درد اضافی به شما تحمیل کند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شانه از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندونها و عضلات مختلف متصل هستند. پیچیدگی ساختار شانه باعث میشود بتوانید کارهای زیادی با دستان خود انجام دهید. اما همین...
عفونت قارچی ناخن پا قارچهای میکروسکپی میتوانند از طریق ترک یا شکستگی ناخن، به زیر ناخن شما پناه ببرند و در آنجا رشد و تکثیر یافته و عفونت ایجاد کنند. عفونت ق...