28 دی 1398

آلودگی هوا و احتمال خودکشی

دسته بندی: بیماری های تنفسی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1200
آلودگی هوا و احتمال خودکشی

آلودگی هوا در افزایش احتمال اقدام به خودکشی در افراد نقش دارد

سالانه بیش از چهل هزار مورد مرگ ناشی از خودکشی در ایالات متحده گزارش می شود. در واقع با توجه به این رقم بالا، خودکشی در امریکا یکی از ده دلیل اصلی مرگ در این کشور به شمار می آید. در عین اینکه که فاکتورهای روحی از جمله استرس، عصبانیت و افسردگی محرک های خودکشی محسوب می شوند، مطالعات جدید از وجود شواهدی دال بر وجود یک عامل شگفت آور در اقدام به خود کشی حکایت دارند: آلودگی هوا!

در سال 2010 هم مطالعه ای بر روی هفت کلان شهر کره انجام شد و نتایج نشان داد که در دو روزی که آلودگی هوا بیش از روزهای دیگر سال بوده، اقدام به خودکشی در میان شهروندان نه درصد افزایش داشته است.

سال گدشته نیز مطالعه ای بر روی ساکنان بخش سالت لیک انجام شد. مطالعه انجام شده نشان داد که این افراد در سه روز متعاقب آلودگی هوای شدید ناشی از افزایش میزان اکسید نیتروزن و غلظت ریزگردها (PM2.5) یی که در دود و غبار وجود دارند، 3% بیش از سایر مواقع به خود کشی اقدام می کنند.

بنا به یافته های حاصل از مطالعات متعدد انجام شده، دانشمندان این طور نتیجه گیری کرده اند که در میان افراد میان سال و به خصوص مردان، خطر اقدام به خودکشی در مواقع آلودگی هوا بالا می رود.

 

تنفس هوای آلوده در کوتاه مدت ریسک اقدام به خودکشی را تا بیست و پنج درصد افزایش می دهد

در پژوهشی که توسط گروه محققان از جمله دکتر آماندا باکیان انجام شد سوابق مربوط به 1546 نفر از ساکنان بخش سالت لیک که بین سال 2000 تا 2010 اقدام به خودکشی کرده بودند بررسی گردید.

محققان دریافتند که افرادی که در معرض سطوح بالای اکسید نیتروژن قرار گرفته بودند در سه روز پس از این اتفاق تا 20% بیش از سایر مواقع احتمال اقدام به خودکشی داشته اند. و کسانی که در معرض PM2.5 قرار گرفته بودند 5% بیش از سایرین احتمال اقدام به خودکشی در سه روز بعد داشته اند.

در مورد مردان این رقم بالاتر بوده و در مورد تنفس اکسید نیتروژن تا 25% افزایش می یابد.

در مورد افراد بین 36 تا 64 سال این عدد در مورد تنفس اکسید نیتروژن تا 20% و در مورد تنفس PM2.5 تا 7% موجب افزایش اقدام به خودکشی می شود.

محققان می گویند با توجه به یافته های موجود تأثیر آلودگی هوا بسته به سن افراد و نوع آلودگی متفاوت است. آنها بر این باورند که باید در قدم های بعدی تأثیر سایر عوامل از جمله عوامل ژنتیک را بر عملکرد افراد به هنگام افزایش آلودگی هوا بررسی و مطالعه کنند. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

طبق گزارش انجمن سرطان امریکا، در سال 2014حدود 13% از موارد جدید ابتلا به سرطان را سرطان ریه تشکیل می دهد. کسانی که بیش از همه در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند ب...
سیگار الکترونیکی می تواند به ریه ها آسیب برساند ؟ سیگار الکترونیکی، توسط بسیاری به عنوان یک جایگزین سالم برای توتون و تنباکو که برای ریه ها مضر است شناخته شد...