11 دی 1398

آیا واقعا این مواد سرطان زا هستند؟

دسته بندی: بیماری های خونی و سرطان نویسنده: ایران درمان بازدید: 1986
آیا واقعا این مواد سرطان زا هستند؟

شیرین کننده های مصنوعی
در واقع علیرغم اظهاراتی که درباره شیرین کننده های مصنوعی رایج است، هنوز اثبات نشده این مواد خطر سرطان را افزایش میدهند. محققان میگویند ساخارین در موشها سرطان ایجاد کرد اما ممکن است بدن موشها واکنش متفاوتی نسبت به بدن ما در مقابل ساخارین داشته باشد. هنوز ساخارین برچسب سرطان زا را دریافت نکرده است. تحقیقاتی که بر روی اسپارتایم در انسانها صورت گرفت نیز ارتباطی با سرطان نشان نداد.

پرتوی ایکس
دندانپزشکها هنگام گرفتن پرتوی ایکس لباس مخصوصی به شما میپوشانند که علت آن جلوگیری از تاثیر پرتوی ایکس بر بدن است. حتی دوز کم پرتوی ایکس احتمال ابتلا به سرطان را افزایش میدهد اما میزان این افزایش زیاد نیست. به طور کلی هر قدر دوز تشعشع بیشتر باشد خطر آن نیز بیشتر است. اما هیچ مقدار تشتشع پرتوی ایکس را نمیتوان بی خطر و ایمن در نظر گرفت. به همین علت است که باید مواجهه افراد با پرتوی ایکس تا حد ممکن محدود شود.

گوشی موبایل
گوشی موبایل یکی از ابزارهای پرکاربرد امروزیست که آن را همیشه نزدیک به خود نگه میداریم. گوشی همراه انرژی مشابه انرژی فر مایکروویو تابش میکند. بنابراین هنوز ارتباطی بین آن با سرطان شناسایی نشده اما تحقیقات بیشتری در این باره لازم است. برای اطمینان مکالمه خود با گوشی همراه را محدود کنید و سعی کنید از هندز فری استفاده نمایید

انواع گوشت قرمز
گوشت خواه فراوری شده باشد (مانند سوسیس کالباس) یا گوشت قرمز باشد، باید کم مصرف شود. مصرف یک هات داگ در روز میتواند احتمال ابتلا به سرطان کلون (روده بزرگ) را در شما بالا ببرد. سوسیس کالباس، هات داگ و گوشتهای فراوری شده دیگر همه حاوی مواد نگهدارنده ای به نام نیتریت هستند که سرطان زا است. گوشتهای دودی یا گوشتهایی که در دمای بالا پخته میشوند ترکیباتی به نام PAH تولید میکنند. مطالعات برای بررسی نحوه تاثیر این مواد بر انسانها ادامه دارد.

بطری آب پلاستیکی
در صورتی که جنس بطری آبی که مصرف میکنید، پلاستیک شفاف باشد احتمالا حاوی بیسفنول است (BPA) است. این ماده شیمیایی در ظرفهای نوشیدنی و غذا، دندانپزشکی (به عنوان شیار پوش) و محصولات دیگر استفاده میشود. پاسخ این سوال که این ماده شیمیایی سرطان زا است یا خیر، طبق نظر سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا منفی است و در صورتی که در حد همین مقدار کنونی استفاده شود خطری ندارد اما اگر نگران آن هستید از مصرف غذاهای کنسروی و بسته بندی و نوشیدنیهایی که در ظروف پلاستیکی شفاف قرار دارند اجتناب کنید. در مورد غذاهای داغ از طروف شیشه یا استیل استفاده کنید.

رابطه جنسی
ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) شایعترین عفونت مقاربتی است که میتواند موجب سرطان دهانه رحم و انواع دیگر سرطانها شود. بیشتر افراد بزرگسالی که رابطه جنسی دارند ممکن است زمانی به این ویروس مبتلا شوند اما این به این معنی نیست که گرفتار سرطان میشوند. اغلب این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن سرکوب میشود. برای کاهش خطر:

  • در صورتی که خانم بین 11 تا 26 ساله یا آقای 11 تا 21 ساله هستید واکسن بزنید.
  • در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید
  • تنها با یک شریک جنسی رابطه داشته باشید

پرشدگی دندان
لازم نیست از دندانپزشک خود بخواهید پر شدگی فلزی دندانتان را عوض کند. کارشناسان میگویند این مواد پرشدگی بی خطرند. مطالعات هیچ ارتباطی بین پرشدگی دندانی جیوه و سرطان یا بیماریهای دیگر پیدا نکرده اند.

قهوه
اگر عادت به مصرف قهوه صبحگاهی دارید، حتما از شنیدن این خبر خوشحال میشوید. تحقیقات جدید نشان داده اند که نوشیدن قهوه به مقدار متعادل (حدود 4 فنجان در روز) خطر برخی انواع سرطان از جمله پوست، کبد و روده بزرگ را کاهش میدهد.

مواد دئودورانت و ضد عرق
دانشمندان میگویند برای اطمینان از این که این محصولات احتمال سرطان سینه را افزایش میدهند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. مواد دئودورانت و ضد عرق عملکردهای متفاوتی دارند. دئودورانت مانع ایجاد بوی بد میشود و ضد عرق مانع تعریق میشود. بسیاری از این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که همانند هورمون استروژن عمل میکنند و موجب رشد سلولهای سرطانی میشوند. این مواد عبارتند از بنزیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن.

فلوراید
فلوراید ترکیبی است که در برخی نوشیدنیها افزوده شده و همچنین در خمیر دندانها و دهانشویه ها وجود دارد. اگر چه بسیاری از مطالعات بین فلوراید و سرطان ارتباط پیدا کرده اند اما بیشتر تحقیقات میگویند ارتباط قوی بین این دو وجود ندارد. اگر نگران خطر فلوراید هستید میتوانید از آبهای حاوی فلوراید استفاده نکنید. در برخی کشورها به آب آشامیدنی فلوراید اضافه میشود.

محصولات خانگی
بسیاری از اسباب و لوازم خانه از جمله رنگ، واکس، حشره کش، روغن جلا و محصولات دیگر گازهایی از خود متصاعد میکنند که به عنوان ترکیبات ارگانیک فرار (VOC ) شناخته میشوند. این گازها در حیوانات و انسانها سرطان را افزایش میدهند. برای کاهش خطر آنها محصولاتی را استفاده کنید که برچسب VOC کم بر روی آن نوشته شده و در صورت امکان زیست تخریب پذیر باشد. از محصولاتی که بر روی آنها موارد زیر نوشته شده است، اجتناب کنید:

  • سمی / خطرناک
  • به شدت محرک
  • خورنده
  • به شدت قابل اشتعال
  • به شدت سوختنی
  • به شدت حساسیت زا

دکل برق
هر چیزی که نیروی برق را تولید کند، انتقال دهد و یا استفاده کند، امواج با فرکانس بسیار پایین منتشر میکند. هنوز اثبات نشده است که چنین چیزی سرطان زا است. با این حال موسسه ملی علوم سلامت و محیط زیست امریکا میگوید اندکی نگرانی در این زمینه وجود دارد. برای اطمینان حداقل به اندازه طول یک بازو از دستگاههای الکتریکی فاصله بگیرید. در صورتی که نزدیک به خطوط انتقال برق هستید و این وضعیت برایتان نگرانی ایجاد کرده است، دستگاهی به نام گوس متر بگیرید. با این دستگاه میتوانید میدان فرکانس بسیار پایین اطراف خود را اندازه گیری کنید.

آلودگی
آلودگی هوا هر ساله موجب بیش زا 220000 مرگ ناشی از سرطان ریه در سرتاسر دنیا (بیشتر در آسیا) میشود. بین آلودگی هوا و افزایش خطر سرطان مثانه نیز ارتباط وجود دارد. اما احتمال آن برای هر فرد کم است. برای کاهش خطر آن به هشدارهای آلودگی هوا در محل زندگی خود توجه کنید. در روزهایی که آلودگی هوا بالاست، منزل خود را ترک نکنید.
 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

سرطان سینه در سراسر جهان به عنوان تهاجمی ترین سرطانی که زنان بدان مبتلا می گردند شناخته می شود. سرطان سینه 16% از موارد ابتلا به سرطان در زنان و 22.9% از از موا...
اختلالات خون میتواند در سه جزء اصلی خون اتفاق بیفتد: سلولهای قرمز خون که اکسیژن را به بافتهای بدن منتقل میکنند سلولهای سفید خون که با عفونت مبارزه میکنن...