24 اردیبهشت 1399

ارزش غذایی و خواص سیرابی از نظر علم پزشکی

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 9064
ارزش غذایی و خواص سیرابی از نظر علم پزشکی

اگر چه ممکن است بسیاری از افراد از سیرابی خوششان نیاید اما در واقع این غذا لایه داخلی پوشاننده معده گاو یا گوسفند است که مواد مغذی زیادی در بر دارد. اگر نگران آلودگی میکروبی آن هستید یادتان باشد سیرابی مدت طولانی و به آهستگی میپزد (حداقل 12 ساعت) تا آماده خوردن شود بنابراین هیچ گونه میکروبی در آن زنده نمی ماند.

 

ارزش غذایی سیرابی

85 گرم سیرابی پخته 80 کالری، 10 گرم پروتئین، 1.7 گرم کربوهیدرات و 3.4 گرم چربی دارد. این 3.4 گرم چربی سیرابی شامل 1.2 گرم چربی اشباع است. این مقدار چربی اشباع تنها 5 درصد از چربی مجاز روزانه و 6 درصد از چربی اشباع مجاز روزانه را شامل میشود بنابراین سیرابی غذای کم چربی به حساب می آید. اما 85 گرم سیرابی 44 درصد کلسترول مجاز روزانه را در بر دارد بنابراین نباید در روزی که سیرابی میخورید غذای پر کلسترول دیگری نیز دریافت کنید. غذای پر کلسترول میتوان کلسترول خون را بالا برده و خطر بیماری قلبی در شما را افزایش دهد. با این حال کلسترول غذا به اندازه چربی اشباع مخرب نیست.

 

خواص سیرابی: سرشار از سلنیوم

با مصرف 85 گرم سیرابی 10 میکروگرم سلنیوم دریافت میکنید که 14 درصد سلنیوم مورد نیاز روزانه بدن را تامین مینماید. سلنیوم یک ماده معدنی لازم برای بدن است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و مانع از فعالیت مخرب ترکیبات مضر رادیکالهای آزاد میشود. همچنین به علملکرد سیستم ایمنی، تیروئید و ساخت DNA کمک میکند. گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، آجیل برزیلی و برنج قهوه ای از جمله غذاهای دیگر سرشار از سلنیوم هستند.

خواص سیرابی: منبع ویتامین ب 12

مقدار ویتامین ب 12 موجود در یک سهم 85 گرمی سیرابی 0.6 میکروگرم ویتامین ب 12 بدن را تامین میکند که برابر با 10 درصد از ویتامین ب 12 مورد نیاز روزانه بدن است. ویتامین ب 12 به صورت طبیعی تنها در محصولات حیوانی به مقدار قابل توجه یافت میشود. این ویتامین برای ساخت DNA و سلولهای قرمز خون که اکسیژن را به بدن میرسانند ضروریست. به گزارش Linus Pauling Institute دریافت ویتامین ب 12 از طریق غذا به کاهش میزان هموسیستئین و در نتیجه کاهش بیماری قلبی کمک میکند. علاوه بر سیرابی غلات صبحانه غنی شده، غذاهای دریایی، مرغ، بوقلمون و گوشت گاو نیز سرشار از ویتامین ب 12 هستند.

 

خواص سیرابی: غنی از روی

با مصرف یک سهم سیرابی (85 گرم) میتوانید حدود 1.5 میلی گرم روی دریافت کنید که معادل 10 درصد از روی مورد نیاز روزانه بدن است. روی برای عملکرد سیستم ایمنی، التیام زخم، انعقاد خون، تولید مثل، عملکرد انسولین و تیروئید و حفظ سلامت بینایی و بویایی و چشایی لازم است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند میگوید   روی با عملکرد آنتی اکسیدانی و محافظت از سلولها در مقابل رادیکالهای آزاد، خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش میدهد. غذاهای دیگر سرشار از روی عبارتند از غذاهای دریایی، ماکیان، گوشت قرمز، حبوبات، پنیر و غلات کامل.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...