14 اردیبهشت 1399

باز بودن دهان در خواب و افزایش خطر پوسیدگی دندان

دسته بندی: دهان و دندان نویسنده: ایران درمان بازدید: 713
باز بودن دهان در خواب و افزایش خطر پوسیدگی دندان

اگر صبح هنگام که بیدار میشوید احساس میکنید دهانتان خشک است، احتمالا در طول شب با دهان باز می خوابید. شاید فکر میکنید خوابیدن با دهان باز ضرری ندارد و خشکی دهان صبحگاهی را با نوشیدن یک لیوان آب میتوان به راحتی برطرف کرد. اما طبق مطالعه منتشر شده در Oral Rehabilitation، خوابیدن با دهان باز میتواند زمینه ساز مشکلات دندانی در آینده باشد. طبق این پژوهش این افراد در خطر بیشتر پوسیدگی دندان قرار دارند.

محققان این مقاله از موسسه تحقیقاتی سر جان والش دانشگاه اوتاگو در نیوزلند 10 شرکت کننده سالم را انتخاب کردند و وضعیت دهان و pH بزاق آنها را ظرف 4 روز مورد بررسی قرار دادند. مقدار pH دهان، تعیین کننده اسیدی یا بازی بودن یک محلول بر پایه آب مانند بزاق است. مولفان در طول این آزمایش به نیمی از شرکت کنندگان گیره بینی دادند تا بینی شان بسته شده و از طریق دهان نفس بکشند. نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که مجبور بودند از طریق دهان نفس بکشند، pH بزاقشان به طور متوسط 6.6 بود که اسیدی به حساب می آید.

مولف ارشد مقاله جوان چوی میگوید: "pH داخل دهان به تدریج در حین خواب در همه شرکت کننده ها کاهش می یافت اما در مدت طولانی تر که شرکت کننده ها مجبور بودند از دهانشان تنفس کنند، این افت pH بیشتر بود."

چوی و گروه تحقیقاتی اش همچنین دریافتند که هنگامی که شرکت کنندگان مجبور بودند شب هنگام از دهانشان نفس بکشند، pH بزاق دهانشان به 3.6 کاهش یافت (بسیار اسیدی) . دندانها با افت pH به زیر 5.5 شروع به از دست دادن مواد معدنی میکنند.

بزاق دندانها را میپوشاند تا از آنها در مقابل پوسیدگی دندان محافظت کند اما هرقدر مواد معدنی کمتری داشته باشد محافظت آن کاهش می یابد. باکتریهایی که اسید تولید میکنند، در غیاب بزاق رشد میکنند. اسید دندانها را تجزیه کرده و باعث پوسیدگی دندام و تحریک بافتهای نرم در دهان میشود. تولید بزاق در شب کاهش می یابد بنابراین افرادی که از طریق دهان نفس میکشند در خطر بیشتر خشکی دهان، پوسیدگی دندان و التهاب لثه قرار میگیرند.

حساسیت دندان، بوی بد نفس، تغییر رنگ در دندانها و نیز طعم بد در دهان همه از علائم پوسیدگی دندان است. اگر درمان مناسب صورت نگیرد پوسیدگی دندان میتواند به مشکلات جدی تر دندانی از جمله آبسه دندان و بیماری لثه منجر شود.

به همین علت است که بیمارانی که خشکی دهان دارند باید عامل آن را درمان و برطرف کنند. بسیاری از مشکلات به تنفس از راه دهان منجر میشود مانند گرفتگی بینی، اختلالات خواب و آناتومی بدن.

در موارد مزمن تنفس از راه دهان، اهمیت بهداشت دهان و دندان خیلی بیشتر است.

افرادی که از راه دهان نفس میکشند باید حتما دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشند تا از پوسیدگی دندان آنها جلوگیری شود.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

دهان شویه بیش از حد دوست دارید دهانتان بوی نعنایی و تازگی بدهد؟ اگر در طول روز مرتبا دهان شویه در دهان خود غرغره میکنید، ممکن است خود را مستعد زخمهای دهانی ک...
28 دی 1398
یک مطالعه تکمیلی روی دندانها نسبت به ۷۵۰۰ سال گذشته نشان می دهد که از نظر تنوع و گوناگونی دهان و دندان انسان ها امروزه باکتری های کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی...
28 دی 1398