09 فروردین 1399

با نشانه های باردار شدن آشنا شوید

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 730
با نشانه های باردار شدن آشنا شوید

هنوز قاعدگی دارید اما احساس میکنید تغییراتی در بدنتان ایجاد شده است؟ میخواهید بدانید علائم دیگر بارداری چیست؟ برخی از زنان در ابتدای بارداری متوجه تغییراتی در سطح انرژی، خلق و یا در پستان هایشان میشوند که بسیار شبیه به علائم پیش از قاعدگی می باشد. علائم دیگری نیز برای بارداری وجود دارد که ممکن شما را غافلگیر کند مانند غش، تغییر حس بویایی یا افزایش دفعات دفع ادرار.

تغییر سطح هورمونها پیش از این که تست بارداری بخواهد بارداری شما را نشان دهد، شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

  • حساس یا دردناک شدن پستان ها: یکی از اولین علامی که اغلب در ابتدای بارداری احساس میشود حساس شدن و درد پستان ها به خصوص در هنگام لمس است. ممکن است احساس سنگینی کنید. حتی ممکن است متوجه شوید هاله اطراف نوک پستان بزرگتر و تیره تر شده است. علائم اولیه بارداری از جمله حساس شدن پستان مربوط به افزایش هورمون پروژسترون است.
  • خستگی: زنانی که هرگز پیش از این چرت نمیزدند، ناگهان در سه ماهه اول بارداری مرتبا احساس نیاز به چرت زدن میکنند. در این مرحله پروژسترون زیادی باعث احساس خستگی و خواب آلودگی در زن باردار میشود. در سه ماهه دوم مقداری افزایش انرژی اتفاق می افتد اما همین که وارد مرحله آخر میشوید، باید انتظار داشته باشید که خستگی باز گردد. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که شبها زودتر به رختخواب بروید و در شرایطی که میتوانید، چرت بزنید.
  • تغییر خلق: همان هورمونهایی که سطح آنها در قاعدگی تغییر میکند، باعث میشوند در اوایل بارداری نیز تغییر خلق داشته باشید و احساساتی شوید. علاوه بر آن همین که بفهمید باردار هستید ممکن است به دلیل مسئولیت مادر بودن دچار استرس شوید. حتی در صورتی که قصد بارداری داشته اید، باز احتمالا ترس و نگرانی زیادی دارید. خستگی و گرسنگی میتوانند نوسان خلق را افزایش دهند بنابراین خوب استراحت کنید و در طول روز میان وعده های کم حجم و به دفعات زیاد مصرف کنید. احتمالا در هفته 14 تا 16 بارداری احساس بهتری خواهید داشت. اگر چنین نشد از پزشک متخصص یا ماما کمک بگیرید.
  • احساس سبکی سر: برخی از زنان باردار در اوایل بارداری دچار سبکی سر یا سرگیجه زیاد میشوند. حتی برخی دچار حمله غش میشوند. ممکن است علت آن پایین بودن فشار خون و یا هورمونها باشند. اگر این مشکل شما را اذیت میکند به ماما یا پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که قند خونتان پایین است، میان وعده های کم حجم و مکرر در طول روز مصرف کنید تا قند خونتان ثابت بماند.
  • تهوع و استفراغ: حالت تهوع میتوان خیلی زود شروع شود اما استفراغ و تهوع شدید معمولا تا هفت الی نه هفتگی بارداری شروع نمیشود. وعده های غذایی سرشار از پروتئین و با حجم کم اما دفعات زیاد به کنترل وضعیت معده کمک میکند. همچنین باید آب کافی به بدنتان برسانید. برای کمک به آسانتر شدن دریافت مایعات، میتوانید خیار یا توت فرنگی را به آب اضافه کرده و مصرف کنید. آب میوه رقیق شده، چای زنجبیل یا چای بارداری (که معمولا حاوی برگ تمشک قرمز و گزنه است) نیز گزینه های خوبی برای درمان آن به شمار می آیند. چای نعنا ممکن است برای تهوع خوب باشد اما میتواند موجب سوزش معده شود، مشکلی که خود در بارداری شایع و آزار دهنده است. مصرف میان وعده پیش از خواب مانند یک قطعه کوچک پنیر یا مغزهای گیاهی میتواند به حفظ قند خون در طول شب کمک کند تا با احساس بد و تهوع از خواب بیدار نشوید. تهوع معمولا در دوازده هفتگی از بین میرود اما برخی افراد تا شانزده هفتگی بارداری آن را تجربه میکنند و برای برخی تا آخر بارداری باقی می ماند. در صورتی که به قدری استفراغ دارید که چیزی در معده تان نمی ماند یا در حال کاهش وزن هستید، به پزشک مراجعه کنید. برخی داروها به کاهش ناخوشی صبحگاهی کمک میکنند.
  • بیزاری نسبت به برخی غذاها: نمیتوانید بوی برخی غذاها را تحمل کنید؟ برخی از زنان یکی از اولین علائم باردرای شان تقویت حس بویایی شان است. این باعث میشود نسبت به بوهایی که پیشتر مشکلی با آنها نداشتند، بسیار حساس شوند. برخی زنان طعم خاصی در دهانشان احساس میکنند که از بین نمیرود. در صورتی که کل یک گروه غذایی به علت احساس تهوع شما از سفره تان حذف شده است، نگران رشد جنین داخل شکمتان نباشید. کودک میتواند مواد مغذی را در این مرحله از مادر دریافت کند. در واقع بیشتر مادر از کمبود مواد مغذی رنج میبرد. با ویتامین پریناتال اطمینان حاصل کنید که اسید فولیک و مواد مغذی لازم را دریافت میکنید تا از ایجاد نقص در جنین جلوگیری کنید. مقدار زیادی مایعات بنوشید. مادامی که از بی آب شدن بدن جلوگیری کنید، به خوبی میتوانید از این مرحله عبور کنید. معمولا با ورود به سه ماهه دوم، احساس بیزاری از بوها و غذاها از بین میرود.
  • افزایش دفعات ادرار: کلیه های زن باردار باید ادرار بیشتری تولید کنند. به علاوه رحم فشار بیشتری بر مثانه وارد میکند. این عوامل روی هم رفته باعث میشود به دفعات بیشتری به توالت بروید. برخی از زنانی که نمیدانند باردار هستند، تصور میکنند به عفونت مثانه دچار شده اند. بیدار شدنهای شبانه برای رفتن به توالت ممکن است آزار دهنده باشد اما نباید مقدار نوشیدنیهای مصرفی خود را کاهش دهید. شما به مایعات زیادی نیاز دارید تا آب بدن خود را تامین کنید.
  • لکه بینی و کرامپ: کرامپ یا مشاهده لکه خون کمی زودتر از قاعدگی مورد انتظار ممکن است نشانه باروری تخمک و متصل شدن آن به رحم باشد. حتی خونریزی که تا هفته ششم یا هفتم ادامه می یابد ممکن است طبیعی باشد. در این مرحله پزشک ممکن است اولتراسوند انجام دهد تا مطمئن شود جنین در رشد طبیعی قرار دارد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...