21 اردیبهشت 1399

برنامه غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 807
برنامه غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

راهنمای برنامه غذایی برای دیابت نوع 2 و کلسترول بالا

طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت اکثر افرادی که دیابت در آنها تشخیص داده میشود، به نوع 2 ابتلا دارند. دیابت نوع 2 وضعیت در افراد بالای 40 سال که اضافه وزن دارند، بیشترین شیوع را دارد. اگر دیابت دارید، احتمالی بیماری قلبی در شما دو تا چهار برابر افراد غیر دیابتی است و کلسترول بالا نیز این خطر را افزایش میدهد. یک برنامه غذایی سالم که دربردارنده غذاهای پر فیبر و کم چربی باشد میتواند به تنظیم سطح قند خون و کلسترول کمک نماید.

 

رژیم مبادله ای دیابت

"رژیم مبادله ای دیابت" یک برنامه غذایی کم چرب با کالری کنترل شده است که توسط انجمن دیابت امریکا و انجمن تغذیه امریکا طراحی شده است. هدف از این برنامه غذایی آموزش گزینه های سالم غذایی و کنترل حجم وعده های غذایی برای بهبود سطح قند خون است. به علاوه این رژیم غذایی بر غذاهای پر فیبر و کم چربی تاکید مینماید. در صورتی که میخواهید این برنامه غذایی را دنبال کنید، تعداد مشخصی وعده های غذایی از هر گروه اصلی غذا انتخاب میکنید. آیتمهای موجود در هر گروه حاوی تقریبا مقدار کالری و مواد مغذی یکسان هستند و میتوانند جایگزین یکدیگر شوند. مثلا برای صبحانه یک تکه نان تست تهیه شده از آرد کامل گندم (حاوی سبوس و گیاهک) میتواند با نصف لیوان خوراک جو یا سه چهارم لیوان غلات صبحانه بدون شکر (حاوی غلات کامل، نه تصفیه شده) عوض شود.

 

 

هرم راهنمای غذایی دیابت

هرم راهنمای غذایی دیابت یک دستور العمل برای برنامه ریزی غذایی است که بر اساس راهنمای غذایی بخش کشاورزی ایالات متحده بوده و شما را ترغیب میکند بیشتر نشاسته های غلات کامل، میوه ها و سبزیجات مصرف کرده و کمتر چربی و شیرینی جات بخورید. فیبر موجود در غلات کامل، میوه ها و سبزیجات قند خون را کنترل کرده و کلسترول را پایین می آورند. توصیه های غذایی بر اساس میزان کالری مورد نیاز شما برای کنترل وزن و قند میباشد. متخصص تغذیه میتواند به شما کمک کند میزان کالری مورد نیاز خود را مشخص کنید.

 

بشقاب خود را تقسیم کنید  

"بشقاب خود را تقسیم کنید" یک برنامه غذایی ساده برای افراد دیابتی است. این برنامه به شما یاد میدهد چگونه نسبت غذای خود را با کمک بشقاب ، تنظیم و کنترل کنید. اگر نسبت غذایتان کنترل شود، بهتر میتوانید قند خود را کنترل کرده و وزن سالم داشته باشید. برای کنترل نسبت غذاها، بشقاب خود را به دو نیم تقسیم کنید، سپس یک نیم آن را دوباره به دو نیم تقسیم کنید. حالا در بشقاب خود سه بخش دارید. برای کنترل کالری، بزرگترین بخش بشقاب (نصف بشقاب) را با سبزیجات کم کالری و پر فیبر مانند بروکلی، اسفناج یا کاهو پر کنید. یکی از دو بخش کوچک را با گوشت کم چرب و سالم مانند سالمون یا سینه مرغ پر کنید و بخش دیگر را با غذاهای نشاسته ای تهیه شده از غلات کامل مانند برنج قهوه ای یا جو پر کنید. یک فنجان شیر بدون چربی نیز برای تامین کلسیم و یک گلابی به خاطر محتوای فیبر محلول برای تعادل وعده غذایی خود به این جمع اضافه کنید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...