28 دی 1398

تاخیر در بستن ناف و ارتقای بهداشت کودک

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 714
تاخیر در بستن ناف و ارتقای بهداشت کودک

در کشورهای ثروتمند ، روش معمول گیره زدن بند ناف نوزاد کمتر از یک دقیقه پس از تولد است. اما یک بررسی اخیر از مطالعات منتشر شده نشان می دهد که تأخیر در بستن بند ناف منتج به سالم ماندن خون و سطح آهن در نوزادان شده ، ولی این کار خطر بیشتر ایجاد یرقان را مهم تر می کند .

بازنگران  پس از تجزیه و تحلیل داده ها بر روی نزدیک به ۴۰۰۰ زن و بچه به این نتیجه رسیدند . آنها یافته های خود را به صورت آنلاین در مجله ای گزارش کردند . یکی از نویسندگان مرکز تحقیقات استرالیا مرتبط با بهداشت زنان و کودکان دانشگاه آدلاید ، در بیانیه ای می گوید:

"با توجه به  شواهد در حال رشدی که وجود دارد بستن دیرتر بند ناف غلظت هموگلوبین اولیه و تجمع آهن در نوزادان را افزایش می دهد ، به نظر می رسد یک رویکرد آزادانه تر در مورد به تاخیر انداختن بستن بند ناف نوزادان سالم ضروری است."

در کشورها با درآمد بالاتر ، این عمل معمولی است که بند ناف نوزاد را پس از یک دقیقه از به دنیا آمدن او گیره بزنند .

اگر بستن بند ناف به تاخیر افتد ، خطر این که نوزاد زردی بگیرد افزایش می یابد . نوزادان مبتلا به زردی با نور درمانی درمان می شوند.

با این حال، متوقف کردن خون از جفت به نوزاد قبل از چند پالس نهایی متوقف شود ، بدان معنی است که شانس این که نوزاد به اندازه کافی خون از مادر دریافت نکند و سطح آهن خونش کمتر شود وجود دارد .

دکتر میدلتون می گوید آنها به این نتیجه رسیده اند که بستن بند ناف پس از مدتی با افزایش تعداد نوزادانی که نیاز به درمان زردی دارند در ارتباط است ، با این حال ، او اشاره به این دارد که :

" مزایای تاخیر در بستن بند ناف نیاز به بررسی در برابر خطر دیگری به نام زردی در نوزادان دارد . بستن دیرتر بند ناف برای افزایش ذخایر آهن ممکن است به خصوص در زمانیکه نوزاد دارای کم خونی شدید است مفید باشد " .

محققان ۱۵ آزمایش با حضور مجموعا ۳۹۱۱ زن و کودک را مقایسه کردند ، در این آزمایشات نتایج زود و دیر بستن بند ناف بررسی شد .

آنها  با بررسی مشخصه های هموگلوبین به عنوان شاخص خون سالم و سطح آهن ، نتایج را برای مادران و نوزادان به طور جداگانه مورد بررسی قرار دادند .

اگر چه گاهی اوقات دلیل دیگری که برای زودتر بستن بند ناف داده می شود این است که خطر خونریزی مادر پس از تولد را کاهش می دهد ، بازنگران هیچ شواهدی از این بابت نیافتند.

مزایای به تاخیر افتادن بستن بند ناف با افزایش خطری همراه نشد

 آنها اشاره داشتند ، دیرتر بستن بند ناف نوزاد خطر ابتلای مادر به خونریزی ، از دست دادن خون و یا کاهش سطح هموگلوبین را تغییر نداد.

اما تاخیر در بستن بند ناف در سلامت نوزادان تاثیر داشت . بین یک تا دو روز بعد از تولد ، سطح هموگلوبین آنها بالاتر بود . بین سه و شش ماه پس از تولد ، آنها کمتر دچار کمبود آهن شدند .

بازنگران همچنین یادآوری کردند که تاخیر در بستن بند ناف با بالاتر بودن وزن تولد در ارتباط بود ولی تغییری در میزان مرگ و میر نوزادان نداشت .

آنها همچنین دریافتند که دیرتر بستن بند ناف به نظر می رسد هیچ تأثیری بر توسعه بلند مدت مغز ندارد ، اگر چه فقط یکی از جلسات به این بررسی پرداختند .

بازنگران از یافته هایشان نتیجه گیری کرده و گفتند که ما باید یک "رویکرد لیبرال" در به تاخیر انداختن بستن بند ناف نوزادان که به احتمال زیاد به نفع کودکان است اتخاذ کنیم ، " تا زمانی که رسیدن به درمان زردی که نیاز به  فتوتراپی دارد قابل دسترس است ".

سازمان بهداشت جهانی بستن بند ناف نوزادان بین یک تا سه دقیقه پس از تولد را  توصیه می کند .

این بررسی تنها شامل نوزادان متولد شده کامل می شود . با این حال ، یکی دیگر از بررسی های صورت گرفته در همان مجله در سال ۲۰۱۲ منتشر شده نشان داد که تاخیر در بستن بند ناف برای نوزادان نارس نیز سودمند است .

دو مطالعه منتشر شده در مجله لانست نشان می دهد که پاکسازی بند ناف نیز برای سلامت نوزاد و بقای او حیاتی است.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...