22 اردیبهشت 1399

درمان مشکلات نازایی و ناباروری

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 790
درمان مشکلات نازایی و ناباروری

برخی از مشکلات ناباروری را آسانتر از برخی دیگر میتوان برطرف کرد. به طور کلی با افزایش سن به خصوص پس از 35 سالگی احتمال بارداری کاهش و خطر سقط جنین افزایش می یابد.

اگر 35 ساله یا بالای 35 سال هستید ممکن است پزشک توصیه کند برای برخی از مراحلی که زوجهای جوانتر معمولا برای بارداری پشت سر میگذارند زمان صرف نکنید. علت این است که هر چه زمان بیشتری از دست بدهید احتمال بارداری تان کاهش می یابد.

باید بدانید حتی اگر بتوانید باردار شوید، هیچ درمانی تضمین کننده سلامت کودکتان نیست. از طرف دیگر دانشمندان به پیشرفتهای بسیار زیادی دست یافته اند که به میلیونها زوج کمک میکند تا بچه دار شوند.

 

برنامه ریزی برای بارداری

پیش از این که درمان بارداری را شروع کنید باید درباره این که تا چه حد میخواهید در درمان پیش بروید با همسرتان صحبت کنید. مثلا ممکن است مایل باشید داروهای لازم را مصرف کنید اما نمیخواهید جراحی انجام دهید. اگر چه ممکن است در حین درمان نظرتان تغییر کند اما بهتر است از ابتدا حد و مرز درمانی مورد نظرتان را مشخص کنید.

درمان ناباروری ممکن است هزینه زیادی برایتان داشته باشد. اگر هزینه بارداری برایتان بسیار مهم است ابتدا از پزشک هزینه داروها یا عملهای جراحی را جویا شوید و در مورد پوشش بیمه سوال کنید چرا که برخی مراحل درمانی به هم وابسته هستند و نمیتوانید ناگهان درمان را رها کنید.

 

درمان ناباروری در زنان

درمان مشکلات ناباروری در زنان بستگی به عامل ناباروری او دارد. گاهی اوقات علت ناباروری مشخص نیست.

 

دلایل ناباروری در زنان

  • مشکلات تخمک گذاری: درمان مشکلات تخمک گذاری ممکن است نیاز به مصرف داروهایی مانند کلومیفن (برای تحریک تخمدان به رها سازی تخمک) و متفورمین (برای رمان سندرم تخمدان پلی کیستیک) داشته باشد.
  • ناباروری بدون علت مشخص: در صورتی که پزشک علت ناباروری شما و همسرتان را شناسایی نکند درمان ممکن است شامل این موارد باشد: کلومیفن، تزریق هورمون و لقاح مصنوعی (تلقیح داخل رحمی اسپرم).
  • انسداد یا آسیب دیدگی لوله ها: اگر لوله های فالوپ مسدود شده باشند درمان شامل جراحی لوله های فالوپ است.
  • اندومتریوز: اگر اندومتریوز خفیف تا متوسط داشته باشید ممکن است علت اصلی ناباروری تان همین موضوع باشد. درمان اندومتریوز ممکن است جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن زایده بافتی اندومتری باشد. در صورتی که اندومتریوز شدید داشته باشید ممکن است از این درمان استفاده نشود.

 

درمان ناباروری در مردان

ممکن است پزشک توصیه کند ابتدا تلقیح را امتحان کنید. برای این کار اسپرم جمع آوری شده و تغلیظ میشود تا شمار اسپرمهای سالم برای تلقیح افزایش یابد.

 

در صورتی که درمانهای مقدماتی موثر نباشند

بسیاری از زوجهایی که مشکل بارداری دارند به یک نقطه مشترک میرسند: باید تصمیم بگیرند آیا میخواهند تکنیکهای کمک باروری (ART) را امتحان کنند یا خیر.

  • آی وی اف (IVF) یا لقاح خارج از بدن: آی وی اف متداولترین نوع روشهای کمک باروریست. در این درمان تخمکهای بارور شده در آزمایشگاه از طریق دهانه رحم (سرویکس) در داخل رحم قرار داده میشوند.
  • تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI): پزشک در آزمایشگاه یک اسپرم به داخل یک تخمک تزریق میکند. اگر باروری اتفاق افتاد پزشک جنین را داخل رحم زن قرار میدهد.

برخی از زوجها ترجیح میدهند به جای درمانهای سخت و بسیار پر هزینه ناباروری کودکی را به فرزندی بپذیرند. میتوانید این گزینه را نیز با همسرتان صحبت کنید.

 

پیشگیری از نازایی

برای پیشگیری از نازایی باید از عواملی که باعث نازایی میشوند اجتناب کنید. برای جلوگیری از نازایی و عقیم شدن موارد زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف دخانیات (کلیه محصولات تنباکو از جمله سیگار و قلیان) و مواد مخدر مانند حشیش پرهیز کنید. این موارد با کاهش تعداد اسپرم باروری را تضعیف میکنند.
  • از مواجهه با مواد شیمیایی مضر دوری کنید.
  • از مصرف زیاد الکل پرهیز کنید. الکل به اسپرم و تخمک آسیب وارد میکند.
  • تعدد شرکای رابطه جنسی زیان بخش است. با استفاده از کاندوم خطر ابتلا به عفونتهای مقاربتی را کاهش دهید. اگر عفونتهای مقاربتی را درمان نکنید به دستگاه تولید مثل آسیب وارد میشود و ممکن است به نازایی ختم شود. اگر فکر میکنید شاید دچار بیماریهای مقاربتی شده اید فورا به درمان آن اقدام کنید تا خطر آسیب به دستگاه تولید مثل کاهش یابد.
  • وزن خود را در سطح سالم نگه دارید. وزن سالم احتمال بهم ریختگی هورمونها را کاهش میدهد. تعادل هورمونی هم در زنان و هم در مردان اهمیت بسزایی دارد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...