18 خرداد 1399

رشد جنین از تشکیل نطفه تا تولد

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 2110
رشد جنین از تشکیل نطفه تا تولد

هنگامی که باردار میشوید، کنجکاو هستید بدانید کودکی که در شکم دارید چه اندازه ای دارد و چه شکلیست. دوست دارید بدانید کی میتوانید حرکت آن را احساس کنید. در اینجا با مراحل مختلف بارداری از انعقاد نطفه تا تولد کودک آشنا می شوید.

لقاح

بارداری زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم به تخمک رسیده و در آن نفوذ میکند. به این فرایند لقاح (conception) گفته میشود. در این لحظه ژنتیک از جمله جنسیت کودک مشخص میشود. ظرف سه روز پس از لقاح، تخمک بارور شده به سرعت تقسیم میشود و سلولهای زیادی از آن ایجاد میگردد. نطفه از طریق لوله فالوپ به رحم میرود و در آنجا به دیواره رحم میچسبد. جفت که مواد مغذی را به جنین میرساند نیز شروع به تشکیل میکند.

رشد جنین در 4 هفتگی

در این زمان ساختارهای کودک که در نهایت صورت و گردن او را شکل میدهند، در حال رشد هستند. قلب و رگهای خونی نیز به رشد خود ادامه میدهند. ریه، معده و کبد نیز شروع به شکل گیری میکنند. در این زمان تست بارداری خانگی نتیجه را مثبت نشان میدهد.

رشد جنین در 8 هفتگی

اندازه کودک در این زمان کمی بزرگتر از 1.25 سانتیمتر است. پلکها و گوشها در حال تشکیل هستند و میتوانید نوک بینی را ببینید. بازوها و پاها نیز شکل گرفته اند. انگشتهای دست و پا بلندتر شده و مشخص تر میشوند.

رشد جنین در دوازده هفتگی

اندازه جنین در این زمان به حدود 5 سانتیمتر رسیده است و حرکاتی انجام میدهد. ممکن است وجود جنین را در بالای رحم که بالای استخوان لگن قرار دارد احساس کنید. پزشک میتواند ضربان قلب کودک را با ابزارهای خاصی بشنود. اندامهای جنسی کودک شروع به مشخص شدن میکنند.

رشد جنین در شانزده هفتگی

کودک اکنون اندازه ای در حدود 10 تا 11.7 سانتیمتر دارد و وزن آن به 100 گرم میرسد. باید بتوانید در بالای رحم حدود 7.6 سانتیمتر پایینتر از ناف آن را احساس کنید. کودک میتواند پلک زده و رگهای خونی و قلبش کاملا تشکیل شده اند. انگشتهای دست و پای کودک اکنون اثر انگشت دارند.

رشد جنین در بیست هفتگی

وزن کودک به حدود 283 گرم میرسد و اندازه آن کمی بزرگتر از 15 سانتیمتر است. رحم باید همتراز با ناف قرار گرفته باشد. کودک میتواند شست خود را بمکد، خمیازه بکشد، دست و پایش را دراز کند و حالت چهره خود را تغییر دهد. اگر پیش از این حرکت کودک را احساس نکرده اید، خیلی زود آن را احساس خواهید کرد.

زمان سونوگرافی

اولتراسوند (سونوگرافی) معمولا در هفته بیستم بارداری برای زنان انجام میشود. در حین سونوگرافی پزشک اطمینان حاصل میکند که جفت سالم است و به صورت طبیعی به جنین وصل است و کودک مسیر رشد و تکامل را به درستی پشت سر میگذارد. شما میتوانید تپش قلب کودک و حرکات بدن، دستها و پاهای او را در دستگاه اولتراسوند ببینید. معمولا میتوانید در بیست هفتگی به جنسیت کودک پی ببرید.

رشد جنین در 24 هفتگی

وزن کودک در این زمان به حدود 635 گرم رسیده و به صداهای اطراف با حرکت یا افزایش ضربان قلب پاسخ میدهد. در صورتی که سکسکه کنید ممکن است متوجه حرکات ناگهانی کودک شوید. با رشد کامل گوش داخلی، کودک ممکن است بتواند وارونه بودن در رحم را احساس کند.

رشد جنین در 28 هفتگی

در این زمان وزن کودک به حدود 907 گرم رسیده است. کودک اغلب در این زمان، موقعیت خود را تغییر میدهد. اگر باید اکنون زایمان زود هنگام داشته باشید، احتمال زنده ماندن کودک زیاد است. از پزشک درباره علائم هشدار دهنده زایمان زود رس سوال کنید. اکنون زمان آن است که درباره زایمان و تولد چیزهایی یاد بگیرید و دوره آموزشی شرکت کنید تا با جنبه های مختلف زایمان از جمله درد زایمان و مراقبت از نوزاد آشنا شوید.

رشد جنین در 32 هفتگی

وزن کودک تقریبا به 1.18 گرم رسیده است و اغلب زیاد حرکت میکند. پوست کودک چروکهای کمتری دارد چرا که یک لایه چربی در زیر پوست تشکیل شده است. از این زمان تا زمان زایمان کودک نیمی از وزن تولد را به دست می آورد. درباره شیردهی اطلاعات کسب کنید. ممکن است متوجه شوید مایعات مایل به زرد از نوک سینه ترشح میکنند. این کلستروم (colostrums) است که به آن شیرماک و یا آغوز نیز گفته میشود. ترشح کلستروم سینه را آماده تولید شیر میکند. بیشتر زنان در این مرحله از بارداری هر دو هفته یک بار به پزشک خود مراجعه میکنند.

رشد جنین در 36 هفتگی

اندازه کودکان بستگی به فاکتورهای زیادی از جمله جنسیت، تعداد فرزندانی که تا کنون باردار بوده اید و جثه والدین دارد و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین اهمیت نرخ کلی رشد کودک کمتر از اندازه کودک نیست. به طور متوسط کودک در این مرحله اندازه ای حدود 47 سانتیمتر و وزنی نزدیک به 2.7 کیلو گرم دارد. مغز کودک به سرعت در حال رشد است. ریه ها تقریبا کامل رشد کرده اند. معمولا در این زمان سر کودک به سمت پایین لگن قرار دارد. در 37 هفتگی کودک آماده تولد است. اگر کودک بین 37 تا 39 هفتگی به دنیا بیاید زود، و اگر در هفته 39 تا 40 به دنیا بیاید به موقع و اگر در هفته 41 تا 42 به دنیا بیاید دیر به دنیا آمده است.

زایمان

هفته چهلم پایان بارداری محسوب میشود. موعد زایمان با استفاده از محاسبه اولین روز آخرین قاعدگی به دست می آید. بر اساس این محاسبه بارداری بین 38 و 42 هفتگی تمام میشود و زایمان به موقع در حدود 40 هفتگی اتفاق می افتد. برخی از زایمانهای دیرتر که تا 42 هفتگی طول میکشند واقعا دیر نیستند بلکه موعد محاسبه شده ممکن است دقیق نباشد. برای ایمنی و اطمینان بیشتر، در نهایت کودک در هفته 42 با کمک پزشک و برخی تکنیکهای ویژه به دنیا آورده میشود.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...