29 دی 1398

سزارین یا زایمان طبیعی؟

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 1042
سزارین یا زایمان طبیعی؟

در سال های اخیر میزان تقاضای مادران برای انجام عمل سزارین به جای زایمان طبیعی بسیار بالا رفته است.

سزارین نسبت به زایمان طبیعی چه مزیت هایی دارد؟

  • زمان انجام عمل سزارین را می توان برنامه ریزی نمود. برای برخی زنان انتخاب دقیق روز تولد نوزادشان جذابیت ویژه ای دارد.
  • با توجه به اهمیت زیادی که وقت در دنیای امروز ما دارد، سزارین نسبت به زایمان طبیعی از این برتری برخوردار است که بسیار کوتاه تر است و نیازی نیست مادر برای انجام زایمان ساعت های طولانی درد را تحمل کند.
  • عمل سزارین معمولاً با بیهوشی انجام می شود بنابراین نیازی به تحمل درد زایمان نخواهد بود.
  • بسیاری از زنان باردار این نگرانی را دارند که چطور ممکن است نوزاد از مجرایی تنگ عبور کند و آسیبی نبیند؟! در عمل سزارین نیازی نیست نوزاد سفر سخت عبور از کانال تولد را تجربه کند، بنابراین مادران زیادی ترجیح می دهند نوزادشان بدون تحمل فشار متولد شود.
  • ماهیت انجام عمل سزارین همانند سایر اعمال جراحی، بر خلاف فرآیند زایمان طبیعی به گونه ای است که همه چیز ضدعفونی است و هیچ گونه نگرانی از بابت عفونت یا آلودگی وجود نخواهد داشت. هیچ خبری از عرق یا اشک نیست. نیازی نیست مادر حجم زیاد خون و آبی را که از بدنش خارج می شود نظاره گر باشد. ادرار و مدفوع مادر از طریق تمهیداتی که قبل از انجام عمل در نظر گرفته می شود مهار می گردد.
  • نکته دیگری که وجود دارد این است که بر خلاف زایمان طبیعی که مادر باید به خاطر معاینه مکرر پزشک یا پزشکیار با احساس شرم خود کنار بیاید. در حین انجام عمل سزارین مادر به خاطر بیهوشی ناچار به تحمل این احساس نخواهد بود، ضمن اینکه نیازی به معاینات مکرر هم نیست.

سزارین چه مضراتی دارد؟

علیرغم همه مزیت هایی که گفته شد، سزارین اشکالاتی هم با خود دارد.

  • مهم ترین اشکال سزارین دوره ریکاوری پس از عمل است. بر خلاف تصور عموم، دوره نقاهت عمل سزارین بسیار دشوار است. به هیچ عنوان امکان ندارد مادری که عمل سزارین انجام داده بتواند خیلی زود از تخت خود بلند شود و به انجام فعالیت های روزمره اش بپردازد.
  • خود عمل کاملاً بدون درد است اما دوره نقاهت پس از آن اصلاً این طور نیست. البته مسکن های زیادی وجود دارد که می تواند تحمل درد را برای مادر اندکی تسهیل کند اما در آغوش گرفتن نوزاد و یا حتی رفتن به سرویس بهداشتی برای او تا چندین روز بسیار دشوار خواهد بود.
  • پس از بهبود زخم معمولاً جای آن به اندازه 12 تا 15 سانتی متر دقیقاً بالای خط شرمگاهی به جای می ماند. معمولاً جای زخم تا مدت ها احساس خارش شدیدی دارد.
  • مادری کهتحت انجام عمل سزارین قرار گرفته معمولاً تا هفته ها قادر نیست به کارهای منزل بپردازد و حتی ممکن است نتواند نوزاد خود را بلند کند.
  • برخی از این زنان متأسفانه پس از عمل دچار عفونت می شوند (در بیمارستان های انگلستان تقریباً 20% از مادران پس از زایمان دچار عفونت می شوند و این رقم در مورد مادرانی که توسط عمل سزارین وضع حمل نموده اند بالاتر است).
  • البته در انجام عمل سزارین خطراتی نیز وجود دارد، چون عمل بزرگی محسوب می شود. بسیار به ندرت مواردی پیش می آید که مادران به خاطر این عمل جان خود را از دست بدهند، اما به طور کلی ریسک مرگ و همچنین نیاز به هیسترکتومی (خارج کردن رحم) در سزارین نسبت به زایمان طبیعی بالاتر است. اسکار و چسبندگی پس از سزارین ممکن است منجر به دردهای طولانی مدت، انسداد روده، ناباروری و یا سقط جنین در آینده شود. مادرانی که تحت انجام عمل سزارین قرار گرفته اند در آینده بیش از سایر مادران در معرض ابتلا به حاملگی خارج از رحم، جفت سر راهی و جفت برون چسب قرار خواهند داشت.
  • عمل سزارین برای نوزاد هم بی خطر نیست. در موارد بسیار نادری امکان دارد نوزاد توسط تیغ جراحی جراح آسیب ببیند. آمار نشان می دهد در نوزدانی که به روش سزارین متولد می شوند احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی هم در نوزادی و هم در بزرگسالی بیش از سایرین است.
  • شاید سزارین بهترین روش برای تولد نوزاد نباشد، اما بسیاری از مادران باردار با وجود اطلاع کافی از مشکلات سزارین باز هم این روش را برای تولد نوزاد خود انتخاب می کنند. 

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...