29 دی 1398

علت، درمان و پیشگیری از آنفولانزا

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1034
علت، درمان و پیشگیری از آنفولانزا

آنفولانزا بیماری است که شدیداً از طریق تنفس سرایت می کند و توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود.  ویروس آنفولانزا معمولاً توسط غشای مخاطی دهان، بینی یا چشم وارد بدن می شود.

زمانی که فرد مبتلا به آنفولانزا سرفه یا عطسه می کند، ویروس توسط هوا منتقل می شود و می تواند توسط دَم فرد دیگر به درون بدن او راه یابد. در صورت تماس با سطحی که به ویروس آلوده است، مثل تلفن یا دستگیره در نیز، دست آلوده شده و به محض تماس آن با بینی یا دهان، ویروس به بدن فرد منتقل خواهد شد. البته احتمال انتقال ویروس در محیطهایی مثل مدارس، وسایل نقلیه عمومی و محیط های شلوغ دیگر بسیار بالاتر است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند؟

در بیشتر جوامع، دانش آموزان اولین دسته ای هستند که در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار می گیرند و البته سپس ویروس را به منزل منتقل می کنند.

به طور متوسط، در ایالات متحده سالانه 5 تا 20% کل جمعیت به آنفولانزا مبتلا می شوند و بیش از 200.000 نفر به خاطر مشکلات ناشی از آنفولانزا در بیمارستان بستری می شوند. حدود 23600 نفر نیز به علت عوارض ناشی از آنفولانزا جان خود را از دست می دهند.

سرماخوردگی یا آنفولانزا؟

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو بیماری هایی هستند که از طریق تنفس سرایت می کنند، اما به واسطه ویروس های مختلفی ایجاد می شوند و همچنین علائم متفاوتی نیز دارند. برای آگاهی از تفاوت های میان سرماخوردگی و آنفولانزا از جدول زیر استفاده کنید:

علائم و نشانه ها آنفولانزا سرماخوردگی
بروز علائم ناگهانی تدریجی
تب معمول، 3تا4 روز طول می کشد نادر
درد معمول، عموماً شدید خفیف
لرز تقریباً معمول غیرمعمول
خستگی، ضعف معمول گاهی اوقات
عطسه برخی اوقات معمول
گرفتگی بینی گاهی اوقات معمول
گلودرد گاهی اوقات معمول
مشکل در قفسه سینه، سرفه معمول خفیف تا متوسط، سرفه خشک
سردرد معمول نادر

 

انواع آنفولانزا

سه نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد. نوع A در بسیاری از حیوانات، از جمله اردک، مرغ، خوک و انسان یافت می شود. ویروس نوع B در میان انسان ها بسیار منتشر می شود. نوع   Cدر انسان، خوک و سگ یافت می شود و موجب بروز ابتلای خفیف می شود اما به صورت اپیدمی شیوع پیدا نمی کند.

ویروس آنفولانزا یکی از تغییرپذیرترین نوع ویروس هاست.

در صورتی که سه شرط زیر محقق شود، اپیدمی جهانی آنفولانزا ظاهر خواهد شد:

  • نوع جدیدی از ویروس نوع A در میان جامعه انسانی یافت شود.
  • ویروس موجب بروز علائم شدیدی در انسان شود.
  • ویروس قادر باشد به راحتی در حالتی پایدار از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

کسی که ویروس به بدنش وارد شده از یک روز قبل از بروز علائم تا هفت روز پس از بروز بیماری می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

هر اپیدمی آنفولانزا می تواند هفته ها در یک منطقه ادامه پیدا کند.

آنفولانزا چقدر می تواند جدی باشد؟

آنفولانزا در اکثریت موارد زیاد جدی نسیت، بلکه فقط آزاردهنده است. با این حال برای برخی افراد، می تواند موجب عوارض خطرناکی شود. این حالت در مورد افراد مسن و یا کسانی که به بیماری های مزمنی که سیستم ایمنی را ضعیف می کند بیشتر مطرح است. به طور کلی در افراد زیر، ابتلا به آنفولانزا می تواند خطرات بیشتر و جدی تری به همراه داشته باشد:

  • افراد بالای 65 سال
  •  اطفال و کودکان
  • زنان باردار
  • افرادی که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند
  • افرادی که مشکلات ریوی مثل آسم یا برونشیت دارند
  • افرادی که بیماری کلیوی دارند
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند
  • افرادی که استروئید مصرف می کنند
  • افرادی که تحت فرآیندهای درمانی سرطان قرار دارند
  • افرادی که به بیماری های مزمنی دچارند که سیستم ایمنی بدن را به طرز چشم گیری تضعیف می نماید

از جمله عوارض جدی تری که می تواند در اثر ابتلا به آنفولانزا ایجاد شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ذات الریه، کم شدن آب بدن، بدتر شدن بیماری های مزمن مثل نارسائی قلبی، آسم و دیابت. کودکان نیز ممکن است در اثر ابتلا به آنفولانزا، به عفونت های گوش و یا سینوسی دچار شوند.

در صورت ابتلا به آنفولانزا باید چه کرد؟

از آنجائی که آنفولانزا یک بیماری ویروسی است، استفاده از آنتی بیوتیک ها فایده ای ندارد، مگر آنکه آنفولانزا به بیماری دیگری منجر شده باشد. برخی از علائم، از جمله سردرد و بدن درد را می توان با مصرف مسکن بهبود بخشید. به طور کلی در صورتی که به آنفولانزا مبتلا شده اید:

  • در خانه بمانید
  • سعی کنید از تماس با افراد دیگر بپرهیزید
  • خودتان را گرم نگه دارید و استراحت کنید
  • مقدار زیادی مایعات مصرف کنید
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید
  • اگر سیگاری هستید، مصرفتان را قطع و یا تا حد ممکن کم کنید
  • سعی کنید غذا بخورید

آمارهای جهانی ابتلا به آنفولانزا

طبق داده های منتشره از سوی سازمان جهانی بهداشت، در اپیدمی های سالانه آنفولانزا، 5 تا 15% از جمعیت جهان مبتلا می شوند.

بستری شدن و یا مرگ در مورد گروه هایی اتفاق می افتد که ریسک خطر بالایی دارند.

برآورد شده که سالانه در جهان بین یک چهارم تا یک دوم میلیون نفر در اثر ابتلا به آنفولانزا جان خود را از دست می دهند.

آمار مرگ و میر در اثر آنفولانزا در کشورهای صنعتی بیش از سایر نواحی است، چون در این جوامع تعداد افراد بالای 65 سال بیشتر است.

چطور از ابتلا به آنفولانزا در امان بمانیم؟

کارشناسان سلامت معتقدند بهترین کار برای پرهیز از ابتلا به آنفولانزا، این است که سالانه واکسینه شویم. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا سپتامبر یا به محض ورود آن به بازار است، چون فصل های شیوع این بیماری هیچ وقت یکسان نیست.

واکسن آنفولانزا در دو نوع موجود است: تزریقی و اسپری دماغی. واکسن تزریقی آنفولانزا که معمولاً در بازو تزریق می شود برای افراد بالای شش ماه و افراد سالم توصیه می شود.

واکسن دماغی آنفولانزا، واکسنی است که با استفاده از ویروس های زنده اما ضعیف شده آنفولانزا تهیه شده که فرد را بیمار نمی کند.

واکسن آنفولانزا سه نوع ویروس آنفولانزا را در خود دارد: ویروس A (H3N2)، ویروس A (H1N2) و ویروس B. از آنجائی که ویروس های آنفولانزا تغییر می کنند، بنابراین ویروس هایی که در واکسن ها گنجانده می شوند نیز تغییر خواهند کرد.

هر فرد تقریباً با گذشت دو هفته از زمان تزریق واکسن، در مقابل ویروس آنفولانزا واکسینه خواهد بود.

باید دانست ریسک ابتلا به آنفولانزا در نوزادی که مادر او در دوران بارداری از واکسن آنفولانزا استفاده کرده، 50% کمتر از سایر نوزادان است. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...