03 خرداد 1399

علت سرد بودن انگشتان دست و پا چیست؟

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1078
علت سرد بودن انگشتان دست و پا چیست؟

بسیاری از افراد شکایت دارند دائما دست و پا و به خصوص انگشتهایشان سرد است. شاید شنیده باشید علت آن ضعیف بودن گردش خون در این اعضا است. در واقع به نوعی این گفته صحت دارد اما کاهش گردش خون خود ممکن است عامل دیگری داشته باشد.

پوست با گردش خون دمای خود را تنظیم میکند. خون گرم و حاوی اکسیژن در تمام بدن توزیع میشود. هنگامی که دما کاهش می یابد، حسگرهای پوست به مغز هشدار میدهند که رگها را منقبض کند. این پیام باعث میشود مقدار کمتری خون به پوست جریان پیدا کند تا گرما را در تنه که اندامهای مهم در آن قرار دارند، حفظ کند.

در برخی افراد این فرایند که انقباض عروق خونی (vasoconstriction) نام دارد، با تغییرات اندک دما نیز تحریک میشود. پژوهشی نشان داد که این نوع واکنش در زنان متداولتر است که علت آن نوسانات هورمون استروژن است. هورمون استروژن نقش مهمی در تنظیم دمای بدن ایفا میکند. بنابراین همان طور که متوجه شدید به همین علت زنان نسبت به سرما حساستر از مردان هستند.

حساسیت شدیدتر نسبت به سرما ممکن است مشخصه بیماری رینود (Raynaud’s disease) باشد. در شدیدترین حالت بیماری رینود معمولا انگشتهای دست و پا و گاهی بینی و گوشها ممکن است سفید یا کبود شده و بی حس شوند. درمان این وضعیت بسته به شدت علائم متفاوت است و از پوشیدن دستکش و جوراب گرمتر تا تجویز داروهایی که رگها را گشادتر میکنند، متفاوت است.

همچنین سردی دستها ممکن است علائم وضعیتهای پزشکی دیگری مانند کم کاری تیروئید، لوپوس، دیابت و یا کمبود آهن یا کمبود ویتامین ب 12 باشد. پزشک آزمایشهایی برایتان تجویز میکند و در صورتی که این وضعیتها عامل سردی دست و پای شما باشد دارو، مکمل و یا تغییر رژیم غذایی به شما پیشنهاد میکند.

اگر سردی دست و پا تنها علامت شماست و مشکل دیگری ندارید، سعی کنید مقدار زیادی آب بنشوید تا بدنتان بی آب نشود و فعالیت و تحرک خود را افزایش دهید (حداقل هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و کمی تحرک کنید).

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...