29 دی 1398

فشار خون بالا و بیماری های چشم

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 965
فشار خون بالا و بیماری های چشم

فشار خون بالا علاوه بر بیماری های قلبی و کلیوی، می تواند بر بینایی نیز تأثیر گذاشته و به بیماری های چشم منجر شود. فشار خون می تواند به رگ های خونی موجود در شبکیه آسیب وارد کند. این بیماری را رتینوپاتی فشار خونی می نامند. در صورتی که فشار خون بالا درمان نشود، آسیب وارده می تواند بسیار جدی باشد.

 علائم ابتلا به رتینوپاتی فشار خونی چیست؟

معمولاً فرد مبتلا علائم این بیماری را احساس نمی کند و این بیماری طی معاینات چشمی تشخیص داده می شود. با این حال از جمله نشانه های ابتلا می توان به سردرد و مشکلات دیداری اشاره کرد.

 رتینوپاتی فشار خونی چگونه تشخیص داده می شود؟

 فقط یک متخصص می تواند رتینوپاتی فشار خونی را تشخیص دهد. پزشک با استفاده از ابزاری که از طریق تاباندن نور به انتهای کره چشم برای معاینه ته چشم به کار می رود، به دنبال نشانه های رتینوپاتی که به قرار ذیل هستند می گردد:

  • تنگ شدن رگ های خونی
  • جریان و تراوش مایعی روان از رگ های خونی
  • وجود لکه هایی بر روی شبکیه
  • تورم ماکولا (بخش مرکزی شبکیه) و عصب بینایی
  • خونریزی در ناحیه خلفی چشم

رتینوپاتی فشار خونی چگونه درمان می شود؟

بهترین روش برای درمانی رتینوپاتی فشار خونی، کنترل فشار خون است.

آیا می توان از بروز رتینوپاتی فشار خونی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز این بیماری باید همواره فشار خون را از طریق تغییر رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و مصرف صحیح داروهای فشار خون کنترل نمود. به علاوه بهتر است در دوره های زمانی منظم به پزشک مراجعه و از سلامتی چشم ها اطمینان حاصل کرد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (ت...