29 دی 1398

فشار خون بالا: کاهش فشار خون تا چه میزان؟

دسته بندی: بیماری های قلب و عروق نویسنده: ایران درمان بازدید: 1027
فشار خون بالا: کاهش فشار خون تا چه میزان؟

مطالعات جدید نشان میدهند برای درمان فشار خون بالا، هر چه کمتر بهتر است. این مطالعه که به علت بدیهی بودن نتایج و مثبت بودن آن برای یک گروه از بیماران، زودتر متوقف شد، نشان داد که پایین آوردن فشار خون بالا به سطح طبیعی (حداقل 80/120) در مقایسه با فشار خون کنونی توصیه شده برای این افراد (که بالاتر از سطح طبیعی است)، به طور چشمگیری خطر حمله های قلبی، سکته مغزی و مرگ را کاهش میدهد.

دکتر ماری نورین والش کاردیولوژیست و نایب رئیس کالج کاردیولوژی امریکا میگوید: "این میتواند تاثیر بسیار زیادی بر هزاران هزار نفر داشته باشد. در ایالات متحده یک نفر از هر سه نفر، مبتلا به فشار خون بالا بوده و اکثر این افراد بالای 50 سال سن دارند."

نتایج این تحقیقات بر خلاف دستور العمل بالینی حال حاضر می باشند. هدف فشار خون کنونی که سال گذشته منتشر شد به پزشکان توصیه میکند هدف درمانی بیماران مبتلا به فشار خون بالا را آسان در نظر بگیرند. به عنوان مثال به بیشتر بیماران بالای 60 سال، توصیه میشود هدف خود را 90/150 در نظر بگیرند.

دیوید ربوسین پروفسور علوم سلامت عمومی در مرکز پزشکی Wake Forest Baptist در Winston-Salem بخشی از گروه تحقیقاتی متشکل از پزشکان بود که این مطالعات را برای موسسه ملی سلامت امریکا انجام دادند، وی میگوید: "به نظر میرسد گرایش جامعه پزشکانی که فشار خون بالا را درمان میکنند، به سمت اهداف فشارن خون بالاتر بوده است. اما بیشتر این نظرات واقعا بدون بهره گرفتن از آزمایش بالینی گسترده و قطعی برای آزمایش این فرضیه شکل گرفته بود. به همین علت ما دست به کار شدیم."

این مطالعه شامل بیش از 9000 فرد بزرگسال بالای 50 سال بود. همه این افراد فشار خون بالا داشتند و حداقل یک عامل زمینه ساز بیماری قلبی دیگر مانند سابقه بیماری قلبی را نیز داشتند. شرکت کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. پزشکانی که بیماران گروه اول را درمان میکردند، طبق روال متداول فشار خون سیستولیک را به 140 میخواستند برسانند. هدف فشار خون گروه دوم این بود که فشار خون سیستولیک به سطح طبیعی (زیر 120) برسد.

به هر دو گروه گفته شده بود برنامه ای شامل رژیم غذایی کم سدیم و ورزش داشته باشند و پزشکان میتوانستند از هر ترکیبی از داروهای مورد نیاز برای اهداف فشار خون استفاده کنند. به طور متوسط شرکت کنندگان گروه دوم نیاز به سه داروی مختلف داشتند تا به هدف 120 برسند و گروه اول که هدف فشار خون 140 داشتند، به دو دارو برای این هدف نیاز داشتند.

نتایج این تحقیقات حائز اهمیت بود. بیماران در گروه دوم (هدف فشار خون پایینتر) تقریبا یک سوم کمتر از گروه دیگر، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی داشتند. مرگ در این گروه حدود 25 درصد کمتر بود.

اکنون با نتایج این تحقیقات، مردم باید چه کاری انجام دهند؟

ربوسین میگوید: "افراد باید مصرف کنونی داروهای فشار خون خود را ادامه دهند. هیچ کسی در خطر ناگهانی قرار ندارد مگر این که بدون مشورت با پزشک، خود تغییراتی در درمان خود ایجاد کند. داروهای خود را ادامه دهید و با پزشک صحبت کنید. بلافاصله پس از تکمیل مطالعات و آنالیزها، اطلاعاتی منتشر میکنیم که پزشکان و بیماران از تصمیمات جدید درباره بهترین شیوه درمان فشار خون بالا، مطلع شوند."

آیا میتوان گفت نحوه رسیدن به اهداف فشار خون و داروهای مصرفی، اهمیت دارد یا خیر؟

ریبوسین در این باره میگوید: "ما هیچ تاثیر خاصی در دارو یا دوز خاصی پیدا نکرده ایم. به نظر میرسد تنها چیزی که اهمیت دارد پایین آوردن فشار خون است. "

آتیه غرب

مقالات مرتبط

ترومبوز سیاهرگ عمقی یا DVT (مخفف عبارت Deep vein thrombosis ) به تشکیل لخته خون در داخل سیاهرگ گفته میشود که معمولا در اعماق پا اتفاق می افتد. هر ساله حدود نیم...
کلسترول ماده مومی شکل و چربی مانندی است که در کبد و سلول های دیگر ساخته می شود . همچنین در برخی مواد غذایی خاص ، مانند محصولات لبنی ، تخم مرغ ، و گوشت یافت می ش...