09 فروردین 1399

همه چیز درباره قرص های لاغری

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 687
همه چیز درباره قرص های لاغری

این روزها معضل بسیاری از افراد مسئله چاقی است. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای تلاش برای بهتر زندگی ‌کردن و اینکه از راه‌های سالم به نتیجه برسند ، ره صد ساله را یک شبه طی کنند و در زمان کوتاهی به وزن دلخواهشان برسند . حتما تاکنون تبلیغات ماهواره ای زیادی را دیدید که به تبلیغ درمورد قرص های لاغری و چاقی می پردازند این تبلیغات توسط افرادی تدوین شده که می خواهند برای سود بیشتر از شما سوء استفاده کنند . بسیاری از ما عادت کرده ایم هرگاه مشکلی برایمان پیش می آید به داروخانه مراجعه کرده و خود تجویزی می کنیم . برخی از بانوان به محض اینکه برای مراسمی دعوت می شوند به این فکر می افتند که در مدت زمان کم  کاهش وزن پیدا کنند ، به همین دلیل به سراغ قرص های لاغری رفته و از آنها استفاده می کنند. شاید این قرص ها در مدت زمان کوتاهی شما را به وزن دلخواهتان برسانند ولی عوارض زیادی دارند که در ذیل به آنها می پردازیم.

معرفی برخی از قرصهای چربی سوز (لاغری) و عوارض آنها

قرص های لاغری هریک به نوعی در بدن عمل می کنند . برخی موجب کاهش اشتها می شوند  ، برخی با تاثیر بر متابولیسم بدن باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه لاغری شده و بقیه هم باعث کاهش جذب چربی ها و دفع سریع آنها می شوند. در زیر برخی از این داروها را با ذکر عملکرد و عوارض آنها مشخص می کنیم .

  • ونوستات، زنيكال، زنوليپ :

عملکرد: ماده اصلی این قرص مهار کننده آنزیم لیپاز است به همین دلیل مانع از جذب چربی شده  و به دفع سریع چربی ها کمک می کند.

عوارض : این قرص حین دفع چربی ها ، ویتامین های حلال در چربی از جمله A، E،  KوD  را هم که برای بدن مفید هستند دفع می کند. همچنین ميزان چربي را در مدفوع فرد افزايش مي‌دهند که موجب اسهال چرب مي‌شود و ممکن است فرد دچار بی اختیاری در دفع ‌شود . ايجاد نفخ در معده يكي ديگر از عوارض ناخواسته آن است.

  • قرص چای سبز:

عملکرد: قرص و دمنوش چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

عوارض: این قرص عوارض خاصی ندارد بلکه از چای سیاه هم بهتر است.

  • قرص ال کارنیتین:

عملکرد: ماده اصلی این قرص شبیه ویتامینی است که در بدن ساخته می شود و عملکرد آن تسهیل ورود اسیدهای چرب به سلولهای عضلانی است که بدین طریق موجب چربی سوزی می شود. این قرص تنها برای افرادی تجویز می شود که دچار کمبود این آمینواسید هستند.

عوارض: اگر خودسرانه مصرف شود فرد را دچار مشکلات گوارشی و متابولیک می کند.

  • قرص های اسليم فول – اسليم مكس- اسليم كوئيك (که در تبلیغات ماهواره ای با آن ها آشنا شده اید):

عملکرد: این قرص ها جزء داروهاي محرك هستند و كاهش اشتها را به‌ دنبال دارند. اسليم فول شامل چاي سبز، سركه سيب و جلبك‌هاي دريايي است که براي بيماري‌هاي قلبي- عروقي و كاهش وزن تجويز مي‌شود . مكانيسم آن كاهش جذب مواد غذايي در روده و افزايش دفع است. همراه با اين قرص هم ، متخصص تغذيه ممكن است برحسب شرايط بدني بيمار،  مولتي ويتامين تجويز كند .

عوارض: این قرص ها به دلیل داشتن ترکیباتی چون سرکه سیب و چای سبز ممکن است فرد را دچار درد معده و مشکلات گوارشی کند .

  • سیبوترامین:

عملکرد: این قرص با کاهش اشتهای فرد موجب لاغری می شود . این قرص با نام های "ریداکتیل" یا "مریداکتیل" هم به فروش می رسد.

عوارض: این قرص میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را افزایش می دهد . حاوی مواد مخدری است که پس از مصرف با اینکه موجب کاهش وزن می شود ،  اثرات زیان باری برای بدن خواهد داشت . مصرف این قرص منع شده و جلوی فروش آن نیز گرفته شده است.

  • قرص ارلیستات:

عملکرد: هر یک از داروهای کاهش وزن از راه های مختلفی اثر خود را اعمال می کنند . داروی «ارلیستات» به عنوان یکی از داروهایی است که موثرترین داروی مجاز در بازار دارویی جهان و مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکاست این دارو با برندهای مختلف توسط شرکت های داروسازی داخلی هم تولید می شود و با تاثیر بر جذب چربی های موجود در مواد خوراکی موجب کاهش کالری دریافتی و نهایتا کاهش وزن شده که البته مورد مصرف آن باید توسط پزشک تعیین شود تا از عوارض احتمالی آن بر کبد پیشگیری شود.

عوارض: اخیرا مشخص شده مصرف طولانی مدت این دارو باعث چرب شدن کبد می شود.

راه های سالم برای لاغر شدن:

  • مراقب کالری دریافتی خود باشید . سعی کنید مواد غذایی مصرفی خود را بر حسب جدولی که در آن  ارزش غذایی و کالری مواد غذایی ذکر شده انتخاب کنید تا هم مواد مورد نیاز از قبیل ویتامین ها و مواد معدنی به بدنتان برسد هم از اضافه وزن جلوگیری کنید.
  • سعی کنید به موقع غذا و میان وعده بخورید تا مانع از افت قند خونتان شوید . حذف وعده های غذایی موجب افت قند و متعاقبا پرخوری برای رفع آن می شود. بهترین فاصله زمانی برای خوردن میان وعده هر سه ساعت یکبار است.
  • زیاد آب بنوشید . سعی کنید آب را جایگزین نوشابه های گازدار و قندی کنید . مصرف آب  بیشتر هم به سلامت کلی بدن و شادابی پوست می انجامد هم باعث احساس سیری می شود .سعی کنید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی 2 لیوان آب بنوشید تا از پرخوری جلوگیری شود.
  • ورزش . ورزش های هوازی مانند ایروبیک و ورزشهای پر تحرکی مثل زومبا به شما کمک می کنند تا ضمن داشتن روحیه ای خوب از اندام مناسبی نیز برخوردار شوید . پیاده روی 30 دقیقه ای در روز را جدی بگیرید، اگر می خواهید اندام زیبایی داشته باشید.
  • استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات و غلات . مصرف این مواد مفید هم به سلامت بدن کمک می کند و هم به دلیل داشتن فیبر ، مدت زمان احساس سیری در شما را افزایش می دهد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...