29 دی 1398

واکسن بیماری لایم

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1135
واکسن بیماری لایم

پس از مرحله  کارآزمایی بالینی امیدوار کننده ای که محققان انجام دادند ، ممکن است واکسنی برای بیماری لایم در آینده به بازار عرضه شود . یافته ها به صورت آنلاین در سایت مربوط به بیماری های عفونی منتشر شد که نشان می داد واکسن منجر به تولید آنتی بادیهایی می شود که با همه گونه های بورلیا مورد نظر مقابله می کند - بورلیا عامل ایجاد کننده بیماری لایم در ایالات متحده و اروپا است. بیماری لایم ، از طریق کنه منتقل می شود ، و یک بیماری عفونی است که ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشد :

  • خارش پوست
  • سردرد
  • تب
  • افسردگی

این بیماری را اغلب می توان نادیده گرفت و درمان نکرد ، که در این حالت منجر به عوارضی می شود - که بسیار مهم است و افراد باید مراقب باشند تا گرفتار آن نشوند.

یکتیم تحقیقاتی امنیت و پاسخ ایمنی بالقوه این واکسن را در طیف وسیعی از دوزها در میان 300 نفر که در آلمان و اتریش زندگی می کردند را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند . داوطلبان در این مطالعه سه واکسن اولیه و یک تقویت کننده را دریافت کردند . انواع و دوزهای مختلف- که برخی از آنها حاوی داروی کمکی بودند ، به عنوانیک داروی جانبیشده که منجر به پاسخ ایمنی به واکسن شده- و نتیجتا" باعث تولید آنتی بادیهایی می شود که در برابر تمام گونه های بورلیا به مقابله می پردازند .

اینواکسن باعث واکنش های جانبی عمدتا خفیفی می شود . هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه واکسن منجر به عوارض جدی در افراد مورد مطالعه شده باشد ، ثبت نشده است .

یکی از محققان بر این عقیده است :

"نتایج مطالعات تحیقاتی بالینی رضایت بخش است چون واکسن باعث تولید واکنش ایمنی قوی در بدن انسان می شود ، طیف کاملی از بورلیای فعال را تحت پوشش قرار می دهد و عمدتا هیچ عوارض جانبی خاصی هم ندارد. ما امیدواریم که در مقیاس بزرگتر ، فاز 3 تحقیقات ، نه تنها پاسخ ایمنی قویتری را نشان دهد بلکه در جمعیت تحیقاتی بزرگتر تاثیر به سزایی داشته باشد و در برابر بیماری لایم مقاومت نشان دهد و فرد بیمار را بیمه کند . "

یکی از چالش های طولانی مدت در تولید واکسن بیماری لایم پیدا کردن روشی بوده که در تولید واکسنی موثر در برابر همه گونه های بورلیا موثر باشد . استفاده از تکنولوژی و بهره گیری از تخصص و مهارت تمام دانشمندان شرکت کننده در این مطالعه ، منجر به توسعه هدفمند واکسن بر روی برجسته ترین نوع بورلیا با پروتئین های سطح خارجی شد _ باکتری اسپیروکتی که در نیش کنه ( نوعی باکتری مارپیچ) وجود دارد و باعث انتقال بیماری می شود.

با استفاده از این پروتئین شناخته شده به عنوان OspA، متخصصان قادر به مطالعه بر روی مجموعه ای از پروتئین های خاص  OspA شدند که در طبیعت وجود ندارد . OspA های جدید شامل اجزای مختلف از گونه های گوناگون بورلیا میباشند. پروتئین های جدید با نام شیمرا شناخته می شوند .

محققان، "پس از یک سری از تجربیات و اصلاحات ، فرمولاسیون متشکل از پروتئین های جدید OspA برای محافظت در برابر طیف گسترده ای از اسپیروکت های ناقل بیماری لایم را ارائه دادند ."

چگونه از ابتلا به بیماری لایم جلوگیری کنیم ؟

 بیماری لایم از طریق نیش آلوده کنه انتقال می یابد . کنه ها در مناطق پوشیده از چمن از جمله مزارع ، جنگلها ، و درختچه ها وجود دارند .

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لایم به توصیه هایی که در زیر به آن اشاره می شود توجه کنید :

  • از مناطق پوشیده شده از درخت و چمنهای انبوه اجتناب کنید.
  • از کرم دفع کنه استفاده کنید و لباس آستین بلند، شلوار و جوراب به تن کنید.
  • به طور منظم پوست و لباس های خود را چک کنید که عاری از کنه باشد.
  • از مواد کنه کش در خانه خود برای از بین بردن کنه ها استفاده کنید.
  • در ماه های گرم تابستان از قبیل تیر ، مرداد ، شهریور و خرداد بیشتر مراقب باشید .
  • از بخش اطلاعات محلی در مورد مناطق آلوده  به کنه در اطراف جایی که زندگی می کنید سوال کنید.

مطالعه ای بر روی سگ های خانگی در سال گذشته نشان داد : بسیاری از سگ های خانگی حامل  تعداد زیادی کنه هستند که ناقل بیماری لایم است.

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...