27 دی 1398

چاقی و بارداری

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 1344
چاقی و بارداری

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صورت گرفته در ابتدای سال ۲۰۰۰ بیش از ۵۰% از افراد اضافه وزن داشته اند و تصور بر این است که در آینده موجی از چاقی در دنیا فراگیر خواهد شد. در آمريكا، حدود 65 ميليون زن دچار چاقي يا اضافه وزن هستند . در واقع این چاقی باز تابی از کم شدن روز افزون تحرک در زندگی روز مره همراه با مصرف غذاهای پر کالری است. در این مقاله به بررسی وزن ایده ال برای بانوانی می پردازیم که تصمیم به بارداری دارند.

اضافه وزن معمولا بر طبق شاخص توده بدن (BMI) بیش از 30 تعریف شده است که این شاخص به طور فزاینده ای رایج است حدود 15 - 20 درصد از زنان باردار در حال حاضر در این دسته هستند . می توانید BMI خود را با استفاده از وزن و قد خود محاسبه کنید. قبل از اینکه باردار شوید اگر BMI بالا دارید وزن خود را کاهش دهید چرا که هنگامی که باردار شوید امکان کاهش وزن وجود ندارد.

وزن طبیعی چقدر است و از چه وزنی به بالا اضافه وزن محسوب می شود؟

طبقه بندی ها و تعاریف مختلفی برای اضافه وزن وجود دارد که یکی از آنها شاخص توده بدنی یا به اصطلاح BMI است،که ازتقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد(برحسب متر) بدست می آید.

BMI طبیعی بین 24-18 است ،اگر کسی BMI بین 29- 25 داشته باشد یعنی دارای اضافه وزن است و اگر BMI بالای ۳۰ داشته باشد یعنی دچار چاقی است.

بهترین راه برای حفظ سلامت خود و تندرستی کودک از دست دادن وزن قبل از باردار شدن است . با رسیدن به یک وزن سالم، شانس افزایش وزن و خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با اضافه وزن در بارداری کاهش می یابد. برای مشاوره در این مورد و اینکه چگونه وزن کم کنید از پزشک خود مشورت بگیرید ، پزشک ممکن است شما را به یک مرکز کاهش وزن ارجاع دهد.

اگر شما قبل از کاهش وزن باردار شدید نگران نباشید مراقبت درست قبل از ولادت می تواند در به حداقل رساندن هر گونه خطر برای شما و کودکتان مفید باشد . به همين دليل پزشكان بايد در مورد خطرهاي چاقي به زنان باردار يا زناني كه قصد بارداري دارند، هشدار بدهند.

در ذیل به توضیح مواردی ازین دست می پردازیم:

  • مراقبت در طول دوران بارداری در افرادی که اضافه وزن دارند
  • خوردن غذاهای سالم و ورزش مستمر
  • مراقبت های لازم در دوران بارداری
  • خطرات ناشی از اضافه وزن در دوران بارداری

مراقبت در طول دوران بارداری در افرادی که اضافه وزن دارند:

اگر باردار هستید و اضافه وزن هم دارید در دوران بارداری برای از دست دادن وزن خود تلاش نکنید چرا که ممکن است این کار به جنین آسیب برساند . اگر چه چاقی در دوران بارداری خطراتی را به همراه دارد ولی تلاش شما برای کاهش وزن می تواند خطرات بیشتری را نسبت به آن به همراه داشته باشد .

بهترین راه برای حفظ سلامت خود و کودکتان ، دیدار پیش از تولد با ماما، دکتر و یا مرکز بهداشت حرفه ای است که بدین طریق به بررسی وضعیت شما و جنین بپردازند و با هر گونه مشکلاتی که می توانند به واسطه اضافه وزن رخ دهد مقابله نمایند.

داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم و انجام برخی از فعالیت های فیزیکی مستمر نیز مهم است. مرکز بهداشت حرفه ای باید شما را به متخصص تغذیه یا دیگر پزشکان تغذیه معرفی کنند تا  در مورد خوردن غذاهای سالم، دریافت برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری و فعالیت بدنی اطلاعاتی بدست آورید . داشتن فعالیت های ورزشی ملایم و مستمر در دوران بارداری به کودک شما از لحاظ بدنی آسیب نمی رساند بلکه زایمان را برای شما آسانتر می سازد.

نکات مورد توجه برای بانوان باردار:

  • اگر قصد بارداري داريد بايد ابتدا به وزن مناسب برسيد. شاخص توده بدني مناسب براي بارداري بايد زير 25 باشد.
  • در برنامه روزانه‌تان انجام فعاليت‌هاي منظم ورزشي را بگنجانيد. احتمالا اين كار باعث كاهش عوارض دوران بارداري مي‌شود.
  • احتمال ابتلا به بيماري‌هاي ريوي، ديابت بارداري، فشارخون بارداري در زنان باردار يا زنان چاقي كه قصد بارداري دارند، افزايش مي‌يابد. به علاوه چاقي يکي از مهم‌ترين عوامل بروز خطر قطع تنفس هنگام خواب است.
  • احتمال بروز ناهنجاري‌هاي جنين خانم‌هاي چاق نسبت به خانم‌هايي كه وزن مناسبي دارند، بيشتر است.
  • معمولا ارزيابي وضعيت سلامت جنين در 14 هفتگي انجام مي‌شود، اما خانم‌هايي كه اضافه وزن دارند، بايد در دوره 20 و 22 هفتگي نيز براي ارزيابي سلامت مراجعه كنند زيرا در خانم‌هاي چاق ارزيابي جنين در اين هفته‌ها دقيق‌تر است.
  • خانم‌هاي چاق بيشتر احتمال دارد كه به صورت سزارين جراحي شوند و مشکلات ناشي از چاقي را در پي عمل جراحي تجربه كنند. در خانم‌هاي چاق خطر ابتلا به ترومبوآمبولي (اختلالات انعقادي عروقي) حتي پس از جراحي نسبت به خانم‌هايي كه وزن طبيعي دارند، بيشتر است بنابراين بايد قبل از شروع جراحي سزارين، پيشگيري‌هاي لازم انجام شود. به طور كلي چاقي و بارداري، عوارض بارداري را چندين برابر مي‌كند.
  • هر چه قدر وزن زنان قبل از بارداري بيشتر باشد خطر سقط جنين نيز به مراتب افزايش مي‌يابد. اين خطر در سه ماهه اول بيشتر است.
  • علاوه بر عوارضي که گفته شد چاقي يا اضافه‌وزن، خطر ابتلا به فشارخون بالا و مسموميت بارداري را هم در اين افراد افزايش مي‌دهد. همچنين احتمال کنده شدن جفت يا دکولمان در زنان چاق باردار بيشتر از ساير زنان با وزن طبيعي است.
  • چاقي، احتمال بارداري را در خانم‌ها کاهش مي‌دهد. افرادی که به طور مرکزي همانند سيب چاق بوده و شکم دارند، بيشتر دچار مشکلات تخمدان هستند که اين مشکل در اين گروه زنان کم نيست.
  • بانوان دارای اضافه وزن بيشتر از ساير زنان دچار زايمان زودرس و تولد نوزاد آنها زودتر از موعد مشخص به دنیا می آیند.
  • اگرچه تفاوتي در ترشح و توليد شير در مادران با وزن طبيعي و مادران چاق وجود ندارد اما نوزادان مادران چاق در معرض خطر خفگي بيشتري هستند. از اين رو مادران چاق باردار بايد هنگام خواب در کنار نوزاد خود مراقبت بيشتري از نوزاد خود کرده و مواظب باشند تا در حين شيردهي از پستان خواب‌‌شان نبرد، چرا که احتمال گير افتادن نوزاد زير پستان مادر و بسته شدن راه هوايي او وجود دارد.

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...
یائسگی چیست؟ یائسگی پایان همیشگی دوران قاعدگی است. یائسگی بیماری نیست اما میتواند تاثیر زیادی بر سلامتی زنان بگذارد. اگر چه یائسگی میتواند تحول جسمانی قابل ت...