28 دی 1398

چگونه استرس بر روی سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد؟

دسته بندی: دهان و دندان نویسنده: ایران درمان بازدید: 815
چگونه استرس بر روی سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد؟

استرس گاهی باعث سردرد و شکم درد و یا باعث احساس افسردگی در افراد می شود اما استرس بیش از حد می تواند تاثیرات بدیبر روی سلامت دهان دندان داشته باشد.

تاثیرات استرس بر روی سلامت دهان شامل :

  • زخم هایی در دهان مانند آفت و تبخال
  • ساییدن دندان ها روی هم و دندان قروچه
  • کاهش بهداشت دهان و تغذیه نامناسب
  • ایجاد بیماری های لثه ای و یا بدتر شدن بیماری های لثه ای موجود

پس چگونه می توان از این مشکلات پیشگیری کرد؟

زخم های دهان

زخم های آفتی: زخم های کوچک با پایه سفید یا خاکستری و حاشیه قرمز رنگ در دهان می باشند که گاهی به تعداد زیاد در دهان می باشند .

با اینکه پزشکان هنوز نتوانستند علت اصلی ایجاد این زخم ها را بیابند اما نقص سیستم ایمنی، عوامل باکتریایی و ویروسی می توانند در بروز این ضایعه موثر باشند.

پزشکان فکر می کنند استرس به اندازه خستگی و آلرژی می تواند در بروز این زخم ها تاثیر گزار باشد.

این زخم ها بعد ازحدود 10 روز از بین می روند. برای جلوگیری از سوزش زخم های آفت می توان از کرم های بی حسی استفاده کرد و از خوردن غذاهای داغو پر ادویه و پر اسید پرهیز شود.

تبخال : علت ایجاد تبخال ویروس هرپس می باشد. این زخم در حاشیه دهان و یا بینی و چانه دیده می شود و استرس و ناراحتی و آفتاب سوختگیو تب باعث بروز این ضایه می شوند. تبخال بعد از یک هفته از بین می رودو یا می توان از آنتی ویروسها در درمان آن استفاده کرد.

دندان قروچه: استرس گاهی باعث دندان قروچه در طول روز یا شب در افراد می شود که باعث ایجاد مشکل در مفصل فکی و عادات نامناسب دندانی می گردد که برای درمان آن می توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با تجویز نایت گارد و استفاده از آن در هنگام خواب، از این مشکل پیش گیری نمایید.

نویسنده: الهه عزیزی 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

دهان شویه بیش از حد دوست دارید دهانتان بوی نعنایی و تازگی بدهد؟ اگر در طول روز مرتبا دهان شویه در دهان خود غرغره میکنید، ممکن است خود را مستعد زخمهای دهانی ک...
28 دی 1398
یک مطالعه تکمیلی روی دندانها نسبت به ۷۵۰۰ سال گذشته نشان می دهد که از نظر تنوع و گوناگونی دهان و دندان انسان ها امروزه باکتری های کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی...
28 دی 1398