11 فروردین 1399

عامل اکثر ناباروری های بدون علت

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 718
عامل اکثر ناباروری های بدون علت

 طبق تحقیقات منتشر شده در نشریه  journal Reproductive BioMedicine Online، عامل 80% ناباروری های بدون علت در زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند، کشف شد.

طبق گزارش محققان دانشگاه کوئینز بلفاست حدود 50000 زوج در انگلستان و یک میلیون زوج در سرتاسر دنیا هر ساله تحت درمانهای باروری قرار میگیرند. به بیش از یک سوم این افراد گفته می‌شود ناباروری بدون علت دارند به این معنی که پزشکان نمی‌توانند عامل بارور نشدن مرد یا زن را در آزمایش‌ها و آنالیز اسپرم، رحم یا لوله‌های فالوپ مشخص کنند.

پروفسور شینا لوئیس از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کوئینز دریافته است که تقریباً 80% زوج‌هایی که ناباروری بدون علت دارند، دچار وضعیتی به نام آسیب شدید دی ان ای اسپرم هستند. آزمایش‌های جدید به این افراد کمک می‌کنند روش‌های درمانی بهتری در پیش بگیرند تا از صرف هزینه و انرژی بیهوده و هیجانات منفی جلوگیری شود.

لوئیس توضیح می‌دهد: براساس این یافته ‌ها، از این پس اکثر زوج‌هایی که مشکلات باروری دارند می‌توانند علت آن را پیدا کنند. معمولاً دلایل ناباروری ها از تعداد کم اسپرم، و ضعف حرکتی اسپرم در مردان تا انسداد لوله‌های فالوپ یا اندومتریوز روز در زنان متفاوت است. به محض شناسایی عامل ناباروری می‌توان مسیر درمانی مناسبی را در پیش گرفت. تقریباً یک سوم از زوج‌ها، ناباروری بدون علت مشخص دارند. این زوج‌ها اغلب زمان و هزینه زیادی صرف درمان‌هایی مانند تلقیح داخل رحمی می‌نمایند که معمولاً موفقیت‌آمیز نیست. در این پژوهش ما توانستیم علت بسیاری از این موارد ناباروری را شناسایی کنیم. به این ترتیب می‌توانیم خیلی سریع‌تر به درمان مناسب برسیم.

 نکته مهم دیگری که در این پژوهش آشکار شد این است که شواهد نشان می‌دهد احتمال تلقیح پس از آی وی اف (لقاح خارج رحمی) با میزان دی ان ای آسیب ‌دیده اسپرمهای مرد ارتباط دارد. اگر مقدار آسیب‌دیدگی هم باشد (کمتر از 15% اسپرم) وضعیت نرمال محسوب می‌شود اما اگر آسیب‌دیدگی بیش از 28% اسپرم را شامل شود احتمال فرزند آوری کاهش پیدا می‌کند حتی اگر زوج مذبور درمان‌های باروری را انجام دهند.

شواهد جدید که از تحقیقات بر روی 500 زوج به دست آمده است و در آنها آزمایش باروری مردان به نام اسپرم کامت (SpermComet) صورت گرفته است، جدیدترین آزمایش هایی است که توسط متخصصان سرشناس باروری مردان صورت گرفته است. آزمایش اسپرم کامت یک روش بی‌نظیر در ناباروری مردان است که میزان آسیب‌دیدگی دی ان ای در اسپرم و مشخص می‌کند. این آزمایش می‌تواند میزان موفقیت درمان‌های ناباروری را پیش‌بینی کرده و زوج‌ها را مستقیماً به درمان‌های موفق هدایت نماید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...